Vývoj dítěte od narození

Mimísci, smraďoši, řvouni a taky nějaký děti

Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Domenica » pát 31. črc 2009 11:09:37

Vývoj dítěte do jednoho roku PDF Tisk Email
Napsal uživatel Václav Pekárek
Neděle, 13 Duben 2008 18:57

Než mi bude rok.
Tak konečně už je mezi námi. Naše miminko se narodilo a určitě je to to nejkrásnější děťátko na světě. Leží před ním ale ještě dlouhá cesta, než z něj bude malý človíček...


V prvních dnech po narození se miminko snaží zůstat stulené, tak jak tomu bylo v děloze. Je zvyklé na uzavřený prostor a bude mu zřejmě dobře dělat pobyt v košíku, kolébce, prostě tam, kde je poměrně těsno. I oblíbená nebesa jistě ocení – uzavřou prostor shora. Jeho pocit bezpečí zvýší i pokud ho pevně zavinete. Já vím, zavinovačky dneska nejsou v módě, ale věřte, že byste je měli svému miminku alespoň první týdny dopřát.
Po narození má miminko pěstičky zaťaté a bezmocně mává ručkama i nohama – ani jedny zatím příliš neovládá. Novorozená miminka nejprve trochu zhubnou, ale ve 2 až 3 týdnech se dostanou zpět na svoji porodní váhu. V prvních týdnech přibírají 100 až 200 g týdně (ale buďte spokojená i s 50 g, jestliže děťátko dobře vypadá), potom 150 až 250 g až do třetího měsíce. Spí průměrně 16 hodin. Na konci prvního měsíce svého života má miminko ještě všechny svaly slabé, včetně krčních svalů, a hlavička mu padá, když mu ji nepodepřete. Ale položíte-li ho na bříško, dokáže na okamžik zvednout bradičku. Když je na zádech, kope nohama a otáčí hlavu ze strany na stranu. Na hlavičce novorozence se objevují hnědé odlupující se stroupky. Nebuďte z nich vyděšená, i když vypadají dost ošklivě, dítěti nijak nevadí. Potřete je dětským olejem, aby změkly. Nechte olej působit půl dne až den, potom je vyčešte a vlásky umyjte.


Už mi je šest týdnů...
Po šesti týdnech už máte doma úplně jiné miminko: už se nechoulí a narovnalo se. Uvolnilo pěstičky a když je položíte na bříško, dokáže už zvednout hlavičku výš, což znamená, že už do určité míry ovládá krční svaly. Má kulaté bříško a očima sleduje pohyb kolem sebe. Nastal správný čas na nákup chrastítka, závěsných hrazdiček prostě čehokoliv, co vaše miminko může sledovat očima. Možná se v této době budete rozhodovat, zda miminku dáte či nedáte dudlík. Některé ho vyžaduje víc, jiné míň. Jisté však je, že dudlík je vždy menší zlo, než pokud si miminko cucá paleček.
Ve tváři miminkai už najdete celou škálu různých výrazů. Když na ně mluvíte, vydává legrační hrdelní zvuky. Všimla jste si: vaše děťátko se na vás poprvé usmívá. Týden co týden dělá další pokroky. Ve čtyřech měsících si už uvědomuje svoje vlastní tělo a pozoruje své ručky a nohy. Dokáže udržet chrastítko. Když ho opřete do sedu, už mu skoro nepadá hlavička. Živě s vámi rozpráví a používá k tomu nejen nejrůznější zvuky, ale i kopání nohama, mávání rukama, grimasy, úsměvy. Kolem 4. měsíce se objevuje novinka: broukání, kterým miminko vábí vaši pozornost. Také se poprvé hlasitě směje. Miminko rozezná váš obličej, tak se na ně nemračte!
Samozřejmě i takhle malé miminko můžete stimulovat, aby se správně rozvíjelo. Mluvte na ně, usmívejte se na ně, laskejte ho a hlaďte. Miminko potřebuje cítit, že ho máte ráda. Nebojte se ho chovat, tep vašeho srdce je pro děťátko známým zvukem, vždyť ho slyšelo 9 měsíců a stáje je uklidňuje. Děťátko začíná rozumět tónu vaší řeči a reaguje na něj: ztiší se, když mluvíte konejšivě, a vystrašeně pláče, když se na ně mluví moc hlasitě. Dopřejte mu i nějaké pěkné hračky, nové podněty jsou pro něj důležité.


Už mi bude půl roku

Vaše miminko prožívá převratné změny! Už je 4 až 6 měsíců staré. Umí se překulit z bříška na záda, naučilo se sedět a vydrží sedět i několik minut. Celkově zesílilo: když ho postavíte, jeho nožičky už dokáží udržet váhu těla. I ruce mu výrazně zesílily. Nejen že se o ně při lezení bezpečně opírá, ale udrží v nich i kojeneckou láhev. Možná přišel ten správný čas na nákup lahvičky s držátky, miminko už se pokouší samo napít. Někdy se mezi 5. a 6. měsícem se objeví první zoubek, většinou řezák v horní nebo spodní dásni. V noci vydrží spát až 10 hodin. Holčičky váží průměrně mezi 7 až 8 kilogramů a kluci kolem 8 kilogramů.Od broukání a výskání vaše miminko přechází k napodobování zvuků. Nejprve se obvykle naučí slabiku „au“, a brzy přijde žvatlání typu „ba“, „pa“, „va“ a podobně. Používá zvuky záměrně k tomu, aby přitáhlo pozornost, a otáčí se za řečí, hudbou i jinými zvuky. Je to doba, kdy si s miminkem určitě vyhrajete: jeho záliba v napodobování zvuků vám otevírá široké pole působnosti, kdy můžete dávat miminku nejen nové zvukové podněty, ale upevňovat i váš vzájemný vztah. Vlastně si s děťátkem hrajete, a přitom podněcujete jeho vývoj. Je to ideální příležitost i pro starší sourozence, jak obě děti zabavit a přitom přirozenou cestou sbližovat. Ve chvíli, kdy zrovna nikdo nemá čas si s miminkem povídat, mu zkuste pustit pohádku z desky nebo z kazety. Vyberte dobře namluvenou, aby vypravěčův hlas byl uklidňující – pro dramatické tympány a činely by vaše děťátko ještě nemuselo mít pochopení.


Děťátko je v tomto obdoví už velmi hravé a všechno strká do pusy, cizí předměty i vlastní ruce. Při koupání mu působí radost cákání a s nadšením plácá pěstičkami do vody. Využijte toho: ve hře děťátku oplácejte cákání, samozřejmě jemně. Zvykne si na vodu, přijde mu normální, když mu nějaká ta kapka dopadne na hlavu a do tváře, a budete ho později snáze učit třeba plavat. Už se rozvinuly i schopnosti děťátka v sociální sféře. Ještě víc se rozvinula jeho schopnost rozeznávat přísný nebo laskavý tón řeči, rozlišuje známé a neznámé osoby a dokonce se začíná i stydět lidí, které nezná.
Za chvíli tu bude rok...


V tomto období možná máte pocit, že se vám děťátko přímo mění před očima. Poporoste průměrně o jeden centimetr měsíčně a přibere každý měsíc 400 až 500 gramů, což jsou do začátku 10. měsíce dva kilogramy – a ty už jsou na drobkovi vidět! Ale hlavně se bude měnit v tom, co dokáže. Vezměte si třeba tohle: na přelomu 6. a 7. měsíce se děťátko snaží nohama odrážet, když leží na bříšku, a pokouší se lézt. Když se může přidržet, mohlo by už samo sedět. O měsíc později (kolem 32. týdne) už se pokusy o odrážení začínají měnit v první odlezené centimetry a děťátko by se mohlo vsedě předklánět i zaklánět. Na přelomu 8. a 9. měsíce už leze po čtyřech, samo se posadí a jeho nejoblíbenější zábavou se stávají pokusy o stání při každé příležitosti, která se namane. Když ho přidržujete, chodí dopředu. Nu a o další měsíc později, na přelomu 9. a 10. měsíce, už peláší po kolenou dopředu tak, že se stáváte stíhačkou a musíte zachraňovat dítě nebo předměty v dosahu. Když sedí, umí natáčet tělíčko do strany. Postýlku jste už museli dát na nejnižší „patro“, protože děťátko by mohlo vypadnout.


Tím ale výčet dovedností, které si v tomto období osvojí, nekončí. Miminko objevilo prsty a naučilo se s jejich pomocí brát různé předměty. Takže od této doby si už necpe kousky rohlíku nebo piškot do pusy společně s celou svojí pěstičkou, ale už jenom se špičkami prstů. Tedy – někdy…
V 9 měsících má už novou dovednost tak vybroušenou, že pomocí prstů a palce dokáže zvednout i velmi malé předměty. Pod pojmem malé si představte velikost hrášku, takže je jasné, co to znamená: ostříží zrak všech členů rodiny neustále v pohotovosti a dávat pozor, aby se nic malého nedostalo do blízkosti zvídavého mrňouska. O něco méně nebezpečnou předností rozvíjející se obratnosti děťátka je to, že si při pití přidržuje samo hrníček. Možná by stálo za to flaštičku vyměnit za hrníček s oušky a pítkem.


Děťátko už se také pěkně rozpovídalo. Můžete slyšet různé ba-ba-ba a dokonce ta-ta-ta a ma-ma-ma, takže podlehnete dojmu, že miminko už umí pojmenovat babičku, tatínka i maminku. Snaží se napodobovat zvuky, které kolem sebe slyší – a také rádo zvuky vydává, a nemusí to být jenom pusinkou: s radostí totiž tříská do všeho, co je nablízku, a s obzvláštním potěšením, pokud je výsledkem rámus.
Na přelomu 9. a 10. měsíce už děťátko chápe význam slov ma-ma a ta-ta (určitě to platí i o ba-ba!), ví, komu patří, pokouší se je říkat a reaguje, když se ho na tyto osoby ptáte. Zkuste se ho zeptat třeba „Kde je táta?“, když bude váš partner nablízku, a uvidíte, jak děťátko zareaguje. Už někdy v průběhu 6. měsíce dokáže spojit své jméno se sebou a potom už reaguje, když na ně zavoláte jménem. V 8. měsíci chápe, co znamená „Ne“, a je schopné porozumět i dalším slovům. Poznávání okolního světa se rozšiřuje tak, jak se rozvíjejí jeho smysly a vnímání. Třeba v 6. měsíci rádo osahává a zkoumá váš obličej. V osmém se snaží dostat k hračkám, které jsou mimo jeho dosah, a když mu nějaká upadne, snaží se ji najít. V 9. měsíci se některé děti naučí „paci paci pacičky“ a umí udělat „malá“ – někoho pohladit.


Děťátko na přelomu 9. a 10. měsíce už mává na rozloučenou „pápá“ a snaží se pomáhat při oblékání. Když hledá hračku, dokáže se podívat i za roh.
Setkáte se také s prvními projevy individuality svého potomka, kdy se pokouší „vybojovat si“ jistou nezávislost. Nejčastěji se to projevuje snahami o samostatné krmení. Když máte v kuchyni snadno omyvatelnou podlahu, tak mu jistě nebudete bránit ve snaze naučit se ovládnout lžičku. Pořiďte děťátku plastovou mističku, aby přežila případný pád na zem, usaďte ho bezpečně do dětké židličky a dejte mu šanci něco nového dokázat. Uvědomte si, že vaše děťátko


už přestává být miminkem, stává se z něho „opravdický“ malý človíček. Na přelomu 10. a 11. měsíce umí stát bez držení a někdy zvládne i jeden krůček. A o tom, jak se poprvé rozeběhne, si popovídáme zase příště.


zdroj: www.mojedite.cz
Domenica
 
Příspěvky: 182
Registrován: ned 08. bře 2009 19:32:48

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Domenica » pát 31. črc 2009 11:12:00

Přehled vývoje dítěte v 1. roce života, 1. měsíc

V našem seriálu o velice důležitém prvním roce života dítěte naleznete spoustu skvělých informací o tom, jak se miminko zdokonaluje a proměňuje. Dozvíte se, jak mu v tom můžete napomoct či jakých chyb se vyvarovat. Nabídneme vám také možnosti, jak si s vaším maličkým hrát.

„Upírat člověku vlastní zkušenost nebo dělat za něj něco, co dovede sám, znamená oslabovat jeho kompetence.“

První rok v životě dítěte je období, ve kterém se utvářejí základy pro jeho další vývoj. Schopnosti a dovednosti dítěte se v prvním roce výrazně prohlubují a vyvíjejí. Dětem je dán dar učit se a chuť objevovat a zkoumat. Jejich zvědavost je nekonečná a téměř neukojitelná.

Když si uvědomíme, co všechno se dítě naučí v průběhu prvního roku života – musíme ho obdivovat. Od období, kdy nedokáže ovládat pohyby rukou, paží, nohou i celého těla, se propracuje k tomu, že se dovede batolit po bytě nebo domě, či dokonce chodit. Od nedostatečně rozvinutého zraku až ke schopnosti koordinovat činnost rukou a očí ke složitějším úkonům. To je obrovský pokrok.

Vývoj dítěte však neprobíhá jen po fyzické stránce a v oblasti dovedností, týká se i sociální sféry – už od prvních okamžiků po narození dává dítě najevo potřebu být s někým blízkým. Hned po porodu pozná svoji mámu, její vůni a hlas, ale také tátu a do konce 1. roku života se naučí rozeznávat známé a neznámé lidi, dokáže přetrhnout pouto mezi sebou a matkou a vybudovat si pojem sebe samého.

Vhodná stimulace dítěte podporuje a rozšiřuje jeho touhu po poznání. Důležitým prvkem této stimulace pak je osobní pozornost. Ovzduší plné lásky, péče a společně strávený čas podněcují malého zvědavce k učení.

1. měsíc života dítěte
Narození dítěte je nejpřirozenější věcí na světě, ale ne tou nejsnadnější. Nové zážitky na tomto světě děťátku zprostředkovává celé jeho tělo. Přechod z ohraničeného bezpečí v matčině těle do volného prostoru představuje náhlou a prudkou změnu – dítě potřebuje čas na to, aby si zvyklo. Jde o poporodní adaptaci novorozence. Při vstupu do nového světa čerstvě narozenému děťátku prospěje, když je položeno na břicho matky, která ho obejme.

Novorozeně hned po porodu rozezná podle hlasu svoji matku i ostatní blízké osoby. Do 10 dnů se mu ze středního ucha vstřebá plodová voda. Do té doby vnímá okolní svět tlumeně, nicméně ostré zvuky mu vadí.

Jen pár minut po narození si dítě pozorně prohlíží osoby a věci kolem sebe, od začátku vnímá barvy i tvary. Nejlépe vidí na vzdálenost 18–40 cm (jinak jen nejasně). Vidění však ještě není uzpůsobeno skutečnosti a miminko vidí věci opačně, tzv. vzhůru nohama. Až postupem času se mozek učí otáčet věci a předměty, na které se dítě dívá. Nedokáže ještě aktivně sledovat objekt, který ho zaujal. To souvisí s nezralostí očních pohybů a prostorového vnímání. Schopnost vidění je získaná funkce, a proto má velký význam podporování jeho rozvoje.

Mozek dítěte je při narození plně vyvinut, nervové buňky se již netvoří, ale rozrůstají se a vytvářejí nová a nová propojení. Právě po porodu se stimulují spoje zaznamenávající a řídící pohyb. Zkušenosti, které dítě sbíralo už v matčině břiše, se znásobují – a právě tyto nové zkušenosti podněcují v mozku vznik nových spojů mezi nervovými buňkami.
Období bezprostředně po porodu je časem prvního seznámení s matkou a navazování vzájemného vztahu.

Novorozenecké období a chování děťátka
Novorozenecké období trvá prvních 28 dnů po přestřihnutí pupeční šňůry. Jak již bylo řečeno, je to doba adaptace dítěte na svět. Chování novorozence a jeho reakce probíhají na základě reflexů a vrozených instinktů. Toto chování má několik společných znaků:

- Přirozený biorytmus je charakteristický krátkými časovými úseky bdění, které jsou vyplňovány aktivitou související s uspokojováním biologických potřeb.

- Novorozenec disponuje různými reflexy s různým významem:
• reflexy zajišťující přežití – hledací a sací reflex – pomáhají v počáteční orientaci a adaptaci a jsou také odrazovým můstkem k dalšímu vývoji dítěte;
• reflexy, které slouží jako kontrola správného vývoje – Moroův reflex, reflex udržování rovnováhy, úchopový reflex, reflexní vybavení plaveckých pohybů, reflex plazení, reflex chůze atd.

- K vrozeným vzorcům chování patří snaha vnímat svoje okolí a také reagovat křikem, který je signálem stavu děťátka a jeho potřeby. Je to důležitý prvek sociální interakce a umožňuje dítěti určitým způsobem ovládat svoje sociální okolí. Už v tomto věku je pláč do jisté míry diferencovaný a nese určité poselství – křik z hladu je jiný než křik z bolesti. Dítě nekřičí, aby přivolalo matku, ale když matka na jeho křik reaguje, tak si to dítě zapamatuje a naučí se pláčem upoutat matčinu pozornost.

- Vývoj dítěte je závislý na přísunu vhodných a přiměřených podnětů. Zdrojem podnětů, na které je dítě odkázané, je ve většině případů matka. Stimulace však znamená vzájemnou interakci, právě ta je důležitá. Každé děťátko je jiné a jedinečné, proto i podněty, které je zaujmou, se různí. Některé podněty dítě ignoruje nebo aktivně odmítá, na jiné radostně reaguje.

Co je podstatné ve výchově v 1. měsíci života?
Hlavním úkolem je zprostředkovat dítěti kontakt s okolním světem. Názor, že dítě není možné vychovávat, že jakákoli výchova je zbytečným přetěžováním dítěte, je nesprávný. Každá matka podvědomě vychovává svoje dítě už tím, že se o něj stará a uspokojuje jeho základní potřeby. Pravidelné krmení, koupání, přebalování, pochování – to vše obsahuje mnoho výchovných podnětů. Velice důležitý je způsob, jakým to matka dělá, protože tím vytváří vztah svého děťátka k těmto úkonům. Zároveň má možnost poskytovat mu mnoho zrakových, sluchových, hmatových a emocionálních podnětů.

Základem je tedy rozvíjet smysly. Dodržujeme při tom tři zásady:

1. Dítě zásobujeme přiměřeným množstvím vhodných smyslových podnětů různého druhu.

2. Podporujeme některé speciální schopnosti zraku a sluchu – učíme dítě fixovat předměty zrakem a sledovat je aspoň na krátkou vzdálenost a také poslouchat určité zvuky.

3. umožňujeme dítěti poznat, že podněty cosi oznamují, na něco upozorňují a něco znamenají.
Rodiče mají tendenci dítě spíše předměty a podněty zahlcovat, než ho ponechat málo stimulované, což také není dobré. Podněty dítěti dáváme, jen když je v bdělém stavu a určitým způsobem reaguje. Když častěji uhýbá zrakem, odvrací hlavu, zavírá oči či projevuje neochotu, je třeba nabídnout mu jiný podnět nebo se stimulací přestat a dopřát děťátku odpočinek.

Pozor! Všechny podněty, které děťátku v 1. měsíci života poskytujeme, musíme dávkovat jemně a pozvolna. Pokud se hračka objeví náhle a prudce, může to u dítěte vyvolat leknutí, strach a křik. Také prudké pohyby, rychlé přebalování či hrubé uchopení vyvolávají negativní citové reakce. Právě novorozenec potřebuje něžné a opatrné zacházení a odpovídající stimulaci.

Zdroj: Máma a já
Domenica
 
Příspěvky: 182
Registrován: ned 08. bře 2009 19:32:48

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Domenica » pát 31. črc 2009 11:12:58

Přehled vývoje dítěte v 1. roce života, 2. měsíc

V našem jedinečném seriálu sledujeme podrobně vývoj a všestranný rozvoj dítěte měsíc po měsíci. Najdete zde užitečné tipy na činnosti, které s děťátkem provádět, či doporučení na vhodné hračky.

Dovednosti dítěte ve druhém měsíci života:

POHYB
– dítě v omezené míře kontroluje pohyby rukou a nohou
– chvíli udrží malý předmět
– několik vteřin dokáže mít hlavu nad podložkou
– mnohem lépe ovládá krk – částečně udrží váhu hlavy
– postupně mizí jednotlivé reflexy – Moroův i uchopovací
KOORDINACE
– dlaně jsou většinou otevřené a prsty jsou ohebnější
– dítě sleduje svoje prsty, hraje si s rukama
– natahuje se za malou hračkou a snaží se ji uchopit, ale nedaří se mu přesně ji trefit
ŘEČ
– když je spokojené, vydává vrnivé zvuky (podobají se samohláskám) a brouká
– uklidní se a vrní, když ho někdo vezme do náruče
– pohybuje očima a hledá aktivně zdroj zvuku – hlavně známé zvuky a hlasy
– pozoruje gesta a řeč lidí – někdy to vypadá, jako by odpovídalo a vedlo dialog s hovořícím
– náladu vyjadřuje pohyby rukou a nohou
UČENÍ
– přesněji zaměřuje pohled a dokáže sledovat předmět očima, i na krátkou vzdálenost
– rádo poslouchá hudbu a uklidňují ho i zvuky v pozadí (hluk pračky, motor auta)
– projeví osobitým způsobem nadšení nad činností, kterou umí a ví o ní, že bude následovat
– rozlišuje hlasy lidí i chutě a vůně
SOCIÁLNÍ A CITOVÝ ŽIVOT
– umí se usmát a také dokáže úsměv opětovat
– má radost z pozornosti jiných a dovede si ji získat
– během dne zůstává vzhůru mnohem déle a v noci se méně často budí, výjimečně děti už prospí celou noc



TIPY NA ČINNOSTI S DÍTĚTEM

Pro dítě je velmi důležité, aby se naučilo svojí vůlí ovládat pohyby hlavy a dokázalo ji udržet vzpřímenou ve všech polohách – na zádech, na bříšku, v leže na předloktí atd.

1. Otáčení hlavy za hračkou. Děťátko leží na zádech, ukážeme mu hračku a pohybujeme jí nad dítětem ve vzdálenost od očí asi 40 cm, aby ji mohlo sledovat pohybem očí a hlavy doprava a doleva. Dáváme pozor na to, aby dítě otáčelo hlavu ze střední polohy – to znamená, že pokud má dítě ve zvyku mít hlavičku otočenou na jednu stranu (např. doprava), otočíme mu ji na střed a hračkou ho lákáme, aby ji otočilo doleva.

2. Držení hlavy při chůzi. Při nošení děťátku podepíráme hlavičku stále méně a méně. Když ho nosíme v lehu na bříšku přes naše předloktí, tak vysouváme děťátko postupně tak, že mu hlavička stále více přečnívá přes předloktí (ve 3. měsíci už může přečnívat úplně).

3. Uchopování předmětů do rukou. Děťátku vkládáme do rukou naše prsty a různé předměty – chrastítko, provázek, hadičku, igelit, papír apod. Předměty vkládáme střídavě do pravé a levé ruky. Je třeba dávat předmět děťátku tak, aby ho snadno mohlo uchopit, a pamatovat na to, že nacvičujeme s děťátkem uchopování a pouštění předmětu, ne dlouhodobé držení.

4. Hra s hrazdičkou. Nad dítě zavěsíme na hrazdičku hračky asi ve vzdálenosti 15 cm nad hrudníkem dítěte. Pro začátek stačí 1–2 pestré hračky, nejlépe i takové, které při doteku vydávají nějaký zvuk. Hračky by měly být umístěny tak, aby se dítě při spontánním pohybu rukama „náhodně“ dotklo hraček, které vydají nějaký zvuk. Ten upoutá jeho pozornost a postupně se „náhodné pohyby“ stávají pořád více záměrnými, dítě se snaží hračku uchopit.


ROZVÍJENÍ SMYSLŮ

ZRAK
Dítěti se zrak ještě stále vyvíjí. Žlutá skvrna (makula) je ještě nezralá, proto funguje hlavně periferní vidění. Makula dozrává ve 3. měsíci života dítěte.
Hlavní zásady rozvíjení zraku dítěte:
a) Dítě upoutáme barevnými, lesklými předměty, které se mírně pohybují, mění nebo rytmicky objevují a mizí.
b) Zájem dítěte se zvyšuje, pokud má samo možnost podílet se na změně předmětu, např. boucháním či otáčením.
c) Při učení děťátka sledovat pohybující se předmět je důležité být metodický a nepostupovat chaoticky: zvyšujeme pomalu nejen rychlost předmětu, ale i rozsah pohybu. Zpočátku dítě otáčí hlavu asi o 60° a později až o 180°.
d) Dbáme na to, aby dítě mělo vždy něco, na co je možné se dívat. Myslete na to, že žádný předmět není zajímavý dlouho a všechno se jednou okouká
e) Zrak se rozvíjí v souvislosti s ostatními smysly. Dítě musí nejen vidět, ale i slyšet, hmatat, ochutnávat.
f) Nejzajímavějším objektem je člověk – proto by mělo být dítě často v kontaktu s jinými lidmi.

SLUCH
a) Dítě se postupně učí poznávat souvislost mezi tím, co vidí a slyší.
b) Při známém zvuku by se dítě mělo snažit najít a objevit zdroj zvuku.
Tady se uplatní různé hry na schovávanou: máma se při hře s dítětem schová na jednu nebo druhou stranu a volá na něj, tj. láká ho, aby se otočilo k ní. Když je „nalezena“, máma se usměje, pohladí dítě a za chvíli se přesune na druhou stranu od dítěte a hru opakuje.

V rámci činností a her poskytujeme dítěti i podněty hmatové a pohybové. Hladíme ho a dotýkáme se celého jeho těla nejen rukama, ale např. i plenkou či pírkem. Při uchopování děťátka platí důležitá zásada: děťátkem pohybujeme vždy pomalu a jemně. Prudké a rychlé pohyby jsou dítěti velmi nepříjemné a jsou pro něj stresující.

Kromě fyzického vývoje a rozvíjení dovedností děťátka vznikají v ranném věku i základy emocionálních vztahů a postojů. Je důležité, abychom přítomnost rodiče spojovali s příjemnými pocity a podněty, tak velmi brzy vyvoláme u dítěte na tváři úsměv.

Jak vyvolat spokojenou náladu děťátka?

1. Dbejte na uspokojování základních biologických potřeb dítěte. Dítě má být syté, vyspinkané, v přiměřeném teple, suchu a v prostředí bez nepříjemných rušivých podnětů.

2. Dítě nemá být omezováno ve volnosti pohybu a projevu. Dlouhý pobyt ve stejné poloze, např. stálé ležení na zádech, v těsném prostoru (v kočárku či kolébce), nevhodné oblečení, které dítě omezuje – to vše bývá příčinou křiku dítěte. Proto raději zajistěte vhodnou teplotu prostředí a nechávejte děťátko častěji nahé, aby mělo dostatečný pocit volnosti.

3. Dítě potřebuje různé podněty k povzbuzení aktivity. Nuda je nejhorším nepřítelem vývoje dítěte. Vede ke stereotypnímu chování a sebestimulaci. Dítě potřebuje častou, nenásilnou změnu.

4. Neméně podstatná je pro dítě možnost častého setkávání s dospělým člověkem, který se mu umí věnovat.

Dítě se učí pomocí podmiňování. Opakováním se určitý druh chování upevní a vyskytuje se častěji než chování jiné. Dvouměsíční dítě se chová tak, jako by vědělo, že si křikem může vynutit pozornost matky. Jedná se o jednoduché pochopení souvislostí – pokud je dítě za každý křik „odměněno“ tím, že ho máma polaská a vezme do náruče, učí ho, že křik je tím prostředkem, který vede k laskání a nošení na rukou. Matka se musí naučit rozeznávat, kdy dítě křičí z jaké příčiny, kdy je to vážné a kdy je třeba zasáhnout a kdy je to jen „vynucování si“ svého.

Hračky vhodné pro dítě: hrazdička k zavěšení hraček, pestrobarevné jednoduché hračky a předměty z domácnosti vhodné na uchopování.

Zdroj: Máma a já
Domenica
 
Příspěvky: 182
Registrován: ned 08. bře 2009 19:32:48

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » pát 31. črc 2009 11:21:07

To je toho. Sousedce se kdysi narodilo děcko a už chodí.
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod pajka » pát 31. črc 2009 14:01:42

každému je jasné že roste a vyvíji se proč to tu je krok po kroku to nechápů asi je to osoba co žije podle příruček ,hrůza
pajka
 
Příspěvky: 64
Registrován: čtv 09. črc 2009 17:30:44

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » pát 31. črc 2009 14:29:12

No to ty ještě neznáš naší Mercoledu.
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » pát 31. črc 2009 16:02:07

Kohant píše:To je toho. Sousedce se kdysi narodilo děcko a už chodí.

Sem ho vždycky viděl jen v kočáru. Dneska jsem poprvé viděl jak chodí. Za ruku.
Za chvílí šli nazpátek, děcko běželo a bylo o dost větší.
Nedalo mi to, šel jsem se podívat. Byl to někdo jinej.
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod alika » pát 31. črc 2009 20:00:39

A jiná sousedka. Nedalo ti to. Řítíš se do problému, ne?
alika
Člen
 
Příspěvky: 8018
Registrován: ned 07. pro 2008 21:47:03

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » pát 31. črc 2009 20:07:02

Ne.
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod alika » pát 31. črc 2009 20:08:32

To jsem ráda, promiň.
alika
Člen
 
Příspěvky: 8018
Registrován: ned 07. pro 2008 21:47:03

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » pát 31. črc 2009 20:09:58

Nejsem blbej přeci.
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod alika » pát 31. črc 2009 20:17:55

Ach.
alika
Člen
 
Příspěvky: 8018
Registrován: ned 07. pro 2008 21:47:03

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Tigra » pát 31. črc 2009 20:18:43

ani sousedky
Dej si sklenku, nevíš co tě čeká venku.
Tigra
Moderátor
 
Příspěvky: 89221
Registrován: pon 27. říj 2008 22:19:00

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Domenica » úte 29. zář 2009 20:16:53

My máme asi nějaké špatné metody.
Hra s pláčem
Jak poznat, zda vaše dítě nepláče příliš?

Existují velké rozdíly mezi jednotlivými dětmi v tom, kolik které pláče a jak hlasitě.

Doba fňukání a pláče vykazuje typický vzorec chování v průběhu prvního roku života. Možná bude překvapením, když zjistíte, že děti jako novorozenci nepláčí nejvíc, ale doba trvání pláče se zvyšuje ze zhruba 1,75 hodin denně na 2,5 hodiny denně, a to až do 3. až 6. týdne života. Po tomto vrcholu v období 3 až 9 týdnů se pláč snižuje asi na 1 hodinu do 4. měsíce. Na této úrovni zůstává až do konce prvního roku života. Tato čísla jsou pouze průměrem všech dětí a většina dětí pláče o něco více nebo méně.

Možná jste si všimli, že vaše dítě pláče většinou v noci a začne v okamžiku, kdy jste se chtěla uložit do postele nebo si dát po vyčerpávajícím dni dobrou večeři. Váš partner má možná pocit, že způsobuje tento pláč on. Tato vyšší večerní frekvence pláče je běžná u přibližně poloviny všech kojenců v prvních třech měsících života.

Jedná se o běžné uvolnění přetíženého nervového systému na konci náročného dne. Vaše dítě bude možná touto dobou neúnavné a nebude chtít přestat. Příliš překotné snahy o jeho utišení mohou vést pouze k prodloužení pláče.

Pomozte dítěti, aby se samo utišilo

Pláč a vývoj

Pomozte dítěti, aby se samo utišilo

V určitém okamžiku je třeba povzbudit dítě, aby se samo naučilo se utišit. V této chvíli se vám bude hodit dudlík nebo palec. Zvažte, jak naučíte kojence používat tyto utišující pomůcky v průběhu dne, kdy není příliš unaveno se učit. Můžete jej přimět, aby je používalo i jindy. Vždy je hezký pohled na 6 až 9 měsíční dítě, které se utiší samo palečkem, dudlíkem, přikrývkou, medvídkem nebo chováním, které mu pomůže se zklidnit. Když vidíme takové dítě, víme, že je milováno a že si vytvořilo vnitřní zdroje, na které může spoléhat, když je osamělé nebo ve stresu.

Pláč a vývoj

Pláč může být spojován s náhlými vývojovými momenty dítěte. V takových chvílích se může dítě vracet k předchozímu chování, cítit se přetížené nebo dezorganizované. Pokud se rodiče do tohoto momentu příliš silně zapojují, mohou zvýšit délku a intenzitu pláče dítěte. Někteří rodiče mají tendenci dítě trvale obskakovat, pokud je nemocné nebo bylo narozené s obtížemi nebo pokud předchozí dítě ztratili. V důsledku toho dítě nikdy nepocítí frustraci. Rodiče se snaží udělat pro takové dítě všechno a nikdy jej nenechají, aby se samo utišilo, nikdy mu neumožní prožít ten důležitý pocit „zvládlo jsem to samo“. Tento pocit je velmi důležitý pro budoucí pohled dítěte samo na sebe a uspokojení ze svých schopností.
Domenica
 
Příspěvky: 182
Registrován: ned 08. bře 2009 19:32:48

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod alika » úte 29. zář 2009 20:20:42

jéje :o
alika
Člen
 
Příspěvky: 8018
Registrován: ned 07. pro 2008 21:47:03

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod nadja » úte 29. zář 2009 20:38:31

Jsem si netroufla říct natož napsat, nechte ho řvát až se sám uklidní. :oops:
„K radostnému stáří patří vzpomínky na muže, za které jsme se neprovdaly.“
nadja
Člen
 
Příspěvky: 19691
Registrován: pon 17. lis 2008 9:49:46

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Domenica » úte 29. zář 2009 20:43:36

7 hodin v kuse?
Domenica
 
Příspěvky: 182
Registrován: ned 08. bře 2009 19:32:48

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod nadja » úte 29. zář 2009 20:50:55

Domenica, on opravdu řve tak dlouho? Ani dudák nepomůže? Bacha jen na vyřvání si pupeční kýly, jinak rozumně řvát může. Pak už to vidím na návštěvu lékaře. Hlavně necapit, nechovat, nerozmazlovat. Prosím tě ber to s rezervou, tak trochu rozmazlovat můžeš.
„K radostnému stáří patří vzpomínky na muže, za které jsme se neprovdaly.“
nadja
Člen
 
Příspěvky: 19691
Registrován: pon 17. lis 2008 9:49:46

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Domenica » úte 29. zář 2009 20:56:14

Dudák? Ten umí vystřelit jazykem na dva metry!
Nakoupila jsem kapičky SAB SIMPLEX, čaj z fenyklu a mast na bříško a předala jsem ho do opatery babičce. A i ta říká, že je to moc. Ale zdá se zatím, že drogy zabírají, uvidíme.
Domenica
 
Příspěvky: 182
Registrován: ned 08. bře 2009 19:32:48

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod brettka » úte 29. zář 2009 21:04:11

My rozmazlovali a chovali :D
brettka
Člen
 
Příspěvky: 4428
Registrován: pon 17. lis 2008 9:37:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod nadja » úte 29. zář 2009 21:04:33

Já už jsem to někde někdy psala, do třech měsíců jsem měla doma očistec, pak se dítko zklidnilo.
„K radostnému stáří patří vzpomínky na muže, za které jsme se neprovdaly.“
nadja
Člen
 
Příspěvky: 19691
Registrován: pon 17. lis 2008 9:49:46

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod alika » stř 30. zář 2009 13:15:28

Svoje děti jsem chovala a rozmazlovala. Moje děti chovali a rozmazlovali svoje děti. Spokojené mimino spí nebo si brouká.
I chované a rozmazlované. Když ho něco bolí, tak brečí, neví si s tím rady. Tím, že ho chováš mu k té bolesti poskytneš alespoň pocit bezpečí. A to není málo.
alika
Člen
 
Příspěvky: 8018
Registrován: ned 07. pro 2008 21:47:03

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Friday » pát 18. úno 2011 22:27:04

Zplodili jsme dvě malé, něžné, růžové holčičky. Když jsme koukali do cizích kočárků, zjišťovali jsme, že na rozdíl od nás s Libertou ti, kdož tlačili Stegnery, měli holky plešaté, velkohlavé a s náušničkami. Proto si naše dcery musely díry do uší později obstarat samy.
Senior byl uvězněn ve sklápěcí posteli a bylo nutné ho zachránit. Indického penzistu močícího u trati srazila kráva, jejíž tělo bylo odmrštěno do vzduchu, když ji srazil projíždějící expres.
Friday
Člen
 
Příspěvky: 40386
Registrován: pon 17. lis 2008 22:12:36

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » sob 19. úno 2011 6:58:58

Náš mladej si propích uši v sedmnácti. Kočárek měl starší, po někom.
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Re: Vývoj dítěte od narození

Příspěvekod Kohant » sob 19. úno 2011 7:11:40

9057654J
21>∞ Odkaz je skrytý pro nepřihlášené, prosím, registrujte se a přihlašte, abyste viděl tento link.
Kohant
Moderátor
 
Příspěvky: 40243
Registrován: stř 05. lis 2008 7:34:45

Další

Zpět na Vetřelci

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 60 návštěvníků

cron